Les vôs dai Furlans sparniçâts ator pal mont

Friday, September 7, 2007

Le crisi dai Mutuos


Dree, al domandave timp indaûr di spiegà le "crisi dai mutuos" che i gjornâi ator pal mont e fevelin tant. No soi un economist, ma o cirarai di spiegâle miôr co pues.

Ce robe ise ?

Prime di dut, e je une crisi leade a ciertis istituzions bancariis che an investît une vore in securities ( azions di borse ) leadis al marciât dai mutuos subprime. In pocis peraulis ai prestits pe cjase fats a int che no podeve par motîfs economics e di precedents ve' al miôr pussibil tas di interess.

Cemût ise scomençade ?

Ben, le nature stesse dai clients che cjapavin in prestit centenârs di dolars in tun marciât immobiliar in cressite, al jere un riscjo di par se', ma se le domande di cjasis e continuave al riscjo di pierdi becs su un mutuo no paiât al jere simpri bas.
Chest al le' lat indenant par un poc, judât dai bas tas di interès de Fed, e de possibilitat pal paron dal mutuo di vendi le cjase e paià fûr al debit in cas che le robis no fossin ladis propite ben. Ma dopo, al marciât immobiliar si e' fermât, i presis de cjasis in ciertis bandis dal pais no cressevin ma e levin ju', i tas di interess sui mutuos variabils e son las su' e tante int si e' cjatade cun plui mutuo di ce' che podevin paià e cence le pussibilitât di vendi le cjase ( dal moment che tante int e jere te stesse situazion )
Cusi come in tun domino, le reazion e je tacade, tacant da cui cal a pierdude le cjase a le UBS AG che a pierdût 150 milions di francs par i investiments leâts a chest tipo di mutuos.
Chest dopo si e' sparniciat a magle di vueli su "Wall Street" e dutis lis atris placis di investiment ator pal mont.

No soi ne' un economist ne' un espert in materis finanziaris, chest al e' ce' che o ai capît leint i gjornâi e scoltant le radio.

Links par capi' di plui :

International Herald Tribune
USA Today
Cualchi storie di int che a pierdude le cjase

2 comments:

M. said...

Par curiositât, trop costial (plui o mancul) un apartament di cent metro cuadrats là che tu ses a vivi tu?
E trop isal alt il stipendi di un che al è a vore tal terziari, ma cence jessi un cuadri (insegnant di college, policeman...)?
Ca a Udin un apertament in centri di cent metros al coste plui o mancul tra i 180 e i 220 mil euros e in Italie in stipedi al verès di jessi mediamentri 1250 euros al mes.

Furlans de diaspore said...

Matieu,

Al settor dal terziari al e' une vore grant di che bandis ca', par stipendios al varie dal tipo di contrat, (sindacal o no' ) tipo di settor ( no profit, governatif, privat ) e de aree. Cjapant come esempli le aree dongje ( mancul di 20km dal cunfin cun DC ) Washington o disares che i salaris e varin da $36.000 a $56.000 par i lavors no manageriai, cun diviars livei di specializazion.
Esistin cas le che tu as un lavor cun contrat sindacal le che le to' preparazion academiche no je cusi' avanzade ( diploma superior o mancul ) e al salari al e' une vore alt, baste cjala' i operators dai machinaris portuals che cjapin passe $ 100k al an.
Chest al e' lort, gjave fin al 30% di tassis, a seconde se tu ses sposat, tu as fiis, tu pais un mutuo su le cjase, spesis academichis tu pais mancul tassis.

Al cost dai apartaments al varie une vore si va' dai $ 150 mil a i $300 mil par chei plui lussuos.