Les vôs dai Furlans sparniçâts ator pal mont

Wednesday, March 5, 2008

Montagnis

Cualchi zornade indaûr Il Crot al a scrit su lis montagnis e al lôr puest in te vite dai Furlans. Par un cal vîf in Friûl, lis montagnis e son une costante, lis montagnis e son li' simpri lis stessis dal Asilo sin a le pension.
Par cui cal va' pal mont dopo une infanzie/adolescenze Furlane, al ven a mancjà chel riferiment...
Le co vîf in tal stat dal Maryland, a soreli a mont e passin lis " Appalachian Mountains". No propite Alps come chês dal Friûl ma simpri montagnis che an viodût in tai ultins secui nassi une culture e une identitât popolâr che cjape dentri diviers stâts. Le posizion gjeografiche e l' ostacul fisic de montagnis e an simpri isolât cheste regjon dal rest dal pais, mantignint cussì une identitât dute so'. Sigûr, par tante int "urbane" cun che si sint nomenà " Appalachia." sal va ben al ven iniment le scene dai "Dueling Banjos" dal film " Deliverance", ma al e' tant di plui. Al e' un puest che fin a pocs agns indaûr al viodeve rivà int di dut al mont par vie de minieris di cjarbon e cal a dât ispirazions a le musiche Bluegrass.
No dome ma je cjase dal "Appalachian Trail" un troi cal travierse dute le cjadene da nord a sud par ben 3.200 Km passant par regjons e valadis che ancjemò no an viodût oparis umanis.


5 comments:

Anonymous said...

“Par un cal vîf in Friûl, lis montagnis e son une costante, lis montagnis e son li' simpri lis stessis dal Asilo sin a le pension.”
E le Basse Furlane? Io no vevi viudût montagnis fin a 7 ains, quant che par curà le tos moltone a mi vevin partade a Arta Terme. In montagne ai provât sensazion incredibilis e dopo disegnavi simpri arbui. A me mari, invezi, li montagnis ai davin sensazion di “scjafoiasi” e a no viodeve l’ore di tornà in planure.
Ti segnali chistu link

http://www.labassa.org/default.htm

Done Bete

Furlans de diaspore said...

Done Bete

parcè' si viodin lis montagnis le che tu ses ?

Cuant di piçul o soi lat a Latisane pe prime volte, dut mi pareve cussì stramp, lis montagnis e jerin cussì lontanis, dut al jere cusi plan e de me visuâl e mancjavin lis culinis di Buri ( colio ).

Agns dopo o soi lat in Olande e o ai pensât, ve' o ai apene fat 800 kilometros par la a finì' te Basse Furlane...e son une vorone simii i doi puescj.

Anonymous said...

Di Tisane a cjase mè son 7 km, stoi, si pò disi, in rive al flum Stella. Li montagnis a si viodin ta li zornadis limpidis.
Dato che tu as scrit "lis montagnis e son une costante", mi veve fat pensà che il Friul al ven quasi simpri pensat sol di montagne. Il pari di un miò amì sicilian ai diseve "ma ce vatu a fà in Friul ca saran 26 graz sot zero?"
Mandi
Done Bete

Furlans de diaspore said...

Done Bete,

No jere me intenzion escludi o sminuî le esperience dai Furlans de Basse. :-)
O ai tancj amis in te basse e o sai trop che son braurôs de lôr tiare.
;-)

Mandi,

Anonymous said...

no, dai, no ere a tì che fasevi un apunto, a ere par disi che par cui ca nol cognos il Friul a lu immagjne sôl di montagne. Tal romanz "Di là dal fiume e tra gli alberi", Hemingway al scriveve: "È una campagna piatta e monotona e sotto la pioggia è ancora più piana. Verso il mare vi sono pianure salate e pochissime strade".
Done Bete