Les vôs dai Furlans sparniçâts ator pal mont

Tuesday, May 20, 2008

Migrants Furlans II, al non dal puest.

Come nie, e scuasit in contemporanee Christian e Done Bete mi an dade une rispueste.

Christian Romanini, che mi a spiât :

" cheste foto tu le âs fate denant dal Municipi di Trep Grant. La statue e je stade fate di Franco Maschio che le à dedicade ai migrants.
Il comun di Trep, tai ultins agns al à fat une vore di iniziativis a pro de emigrazion e cheste e je tra chês iniziativis

Il sît dal comun di trep:

Il sît di Franco Maschio (che al è di Maian, il gno comun)

Ve chi la statue che tu âs fotografât ancje tu

Chest il sît personâl al sindic di Trep"

E Done Bete mi a ancje dât chest link le che si pues lei ducj i particolârs su cheste opare.

Grazionis a Christian e Done Bete !

Monday, May 19, 2008

Une aziende agricule dute particolâr

Vuê Kevin al a fat un post su un argoment che mi cjate dal dut in sintonie, forsit par vie co soi Furlan o parcè co soi Perît Agrari.
In tai ultins agns, par no di' mes, al cost de verdure e dal mangjà chi in Americhe al e' lat su', le economie e je clope e le dipendence co vin al sisteme di distribuzion nus lasse ducj vulnerabii al presit dal carburant cal cres ogni di'. Al risultât al e' che ducj e stan passant cheste recession cu le ansie che pierdût al puest di lavôr e varan di decidi tra al paiâ le bolete de lus o la fa le spese.
A dut chest e esist une soluzion. E sta devant dai voi di ducj , anzit fûr de puarte: fa' l' ort come une volte. (O sai che tancj in Friûl lu fasin , ancje se te me ultime visite tancj orts e son stâts dâts vie par fa puest a gnovis cjasis....)
Une famee che vîf a Pasadena (Californie) e a convertît cualchi an indaûr al prât denant de lôr cjase in tun ort cal da di mangjâ a une famee di 4 personis. Nol sarês nie di straordenari se nol fos che le lôr "aziende agricule" no fos di 1/5 di un acre ( 809 Metris Cuadrâts ) e che al redit de imprese al e di $ 30.000/an, e che i panei solârs sul tet ur permetin indipendence de ret eletriche e al carburant pe machine "bio disel" nol e atri che vueli dai ristorants de zone e lu pain $1 al galon. E dut chest in tal mieç di une grande citât, in tun zardin cal e' une frazion di ce che tancj Furlans e son usâts a ve ator de lôr cjasis.
Cumò jo no dîs che ducj e fasedin cussì, ma cun co viôt ciertis distesis di arbe tra al marcjepît e le puarte di cjase no fas di mancul che pensà a trops cuintâi di blave che si podaressin cressi , invezit di lassà cussì tante tiere pustote. ;-)
Cheste famee Californiane e a dimostrât cemût che si pues planc planc trasformâ une cjasute tal mieç de citât e un stîl di vite a prove di recession e soredut cemût che si pues cun un pôc di creativitât declarâ indipendence da lis incertecis che saurissin le vite di vuê.

Però' ancje Kevin nol scherze...

Tuesday, May 13, 2008

Migrants Furlans


O ai cjatade cheste statue denant di un municipi Furlan ( no mi visi al non dal Pais ) , al e' un monument dedicât a ducj i Furlans che son lats ator pal mont.

Thursday, May 8, 2008

A voltis si torne....


Al sucêt che dopo agns ator pal mont si torne in Patrie par plui di cualchi zornade.
A di al vêr e servin simpri un doi dîs par abituasi alis stradis e machinis che zirin ator pal Friûl, tant che tal imprin ancje le circonvalazion di Washington e semeave tant plui guidabile che "al viâl di Palme".... ( ducj e guidin cussì di corse ta chestis stradis cussì strentis ).
Stant plui di cualchi zornade si a al timp par cjalâsi ator, fasi une opinion dai puescj che dome cualchi an indaûr e jerin le me Patrie e le me cjase.

O ai vût mut di cjacarâ par Furlan une vore e lu fasevi di ogni bande, ancje se mi rispuindevin par talian.... o continuavi a tabaiâ in marilenghe e o ai scuviert che tante int che tache a tabaia par talian e a gust di fevelâ in marilenghe se tu insistis.... provait.

In ogni mut le domande che mi vignive fate plui spes e jere " Cemût cjatistu al Friûl, simpri compagn ? "

Le rispueste e je....no. Le ultime volte co jeri di chestis bandis al e' stat par un par di dîs un trê agns indaûr e le ultime volte co soi stat ator pal Friûl sul serio al jere al 2000 e le valude e jere le Lire.
Tantis robis e son gambiadis. In tai ultins vot agns e an fat su' e butât ju centris comerciai e cjasis, le fisionomie de periferie esterne di Udin e je gambiade. E semee che vedin costruît le infrastruture comerciâl par une citât di un milion di abitants cuant che Udin stes al a mancul abitants de contee di periferie le co soi a sta' jo ma dome cun tantis ma tantis plui buteghis.
Cjasis bielis, a di al vêr, par fortune les cjasis di cumò' e son fatis su' cun plui bon gust che chel che si faseve su' in tai agns 50 e 60. Ma forsit e son un poc plui che no a ce che i serf a une regjon che no mi par e sedi dongje di un "boom" demografic... almancul che i Furlans dal Friûl e san alc che jo no sai. Al vora' forsit di' che un di' dut chest al sarâ vendût a bon presit....
Al sarês tant atri di contà' ma par vuê mi fermi chi'.

Une robe no je cambiade, lis montagnis furlanis e son simpri li' come lis vevi lassadis e come che mes visavi.

Wednesday, May 7, 2008